Terug Gemeenteraad

di 25/06/2019 - 20:00 de raadzaal, Kerkplein 15, 2220 Heist-op-den-Berg

Openbare zitting

Politiezone Heist

Politie

Leefomgeving

Milieu, Duurzaamheid en Huisvesting

  • Dit punt werd afgevoerd.

  • IOK ondersteunt het Heistse woonbeleid door middel van het Kempens Woonplatform.

    IOK wenst in samenwerking met gemeenten, OCMW’s en andere woonactoren, met het projectvoorstel voor de verlenging van Kempens Woonplatform het woonbeleid op maat voor elk van de deelnemende gemeenten verder uit te werken. Hierbij zal de centrale kenniscel rond wonen behouden blijven, maar wordt het engagement van het lokale bestuur gevraagd om het project te ondersteunen met een lokale equipe.

    De verlenging van het Kempens Woonplatform is een goede zaak voor de ondersteuning van het lokale woonbeleid. Door intergemeentelijk te werken kan er van elkaar geleerd worden en hoeft niet elke gemeente op zich het hele woonbeleid uit te stippelen. IOK heeft erg veel ervaring opgebouwd in het lokale woonbeleid en levert ons in feite een externe woonambtenaar.

    Er kan een subsidieaanvraag worden ingediend voor de periode van 1 januari 2020 tot 31 december 2025. Deze aanvraag moet uiterlijk zes maanden voor de geplande startdatum  ingediend worden, zijnde uiterlijk 30 juni 2019. Subsidies kunnen verkregen worden voor de verplichte activiteiten en  kunnen voor maximaal twee derden aangevuld worden door het inzetten op aanvullende activiteiten.

    De werking wordt nu opgedeeld in Kempens Woonplatform Noord, Zuid Centraal, Zuidoost en Zuid, waardoor de Vlaamse tussenkomst substantieel verhoogt. Heist-op-den-Berg hoort bij Zuid Centraal.

  • Naar aanleiding van de installatie van de nieuwe gemeenteraad wordt de gemeentelijke adviesraad voor milieu en natuur opnieuw samengesteld.

Ruimtelijke Ordening

Mobiliteit

Economie, Evenementen en Toerisme

  • De gemeenteraad keurt de samenstelling van de Raad voor Lokale Economie als volgt goed:

    • Gert De Meutter (Unizo, voorzitter, dagelijks bestuur)
    • Veerle Vrindts (VOKA, ondervoorzitter, dagelijks bestuur)
    • Isabelle Van Dessel (middenstand Schriek-Grootlo, penningmeester, dagelijks bestuur)
    • Ivan Spruyt (Horeca, dagelijks bestuur)
    • Kristien Vercammen (Bergstraatcomité - LVZ, dagelijks bestuur)
    • Carl De Bie (Bergstraatcomité, dagelijks bestuur)
    • Roger Eyckmans (middenstand Heist-Goor en andere deelgemeenten, dagelijks bestuur)
    • Carl De Ryck (Unizo)
    • Eric Sterckx (Horeca)
    • Sven De Hoef (Bouwunie - NAV architecten)
    • Dieter De Hoef (FIVB, vrije beroepen)
    • Dries Cannaerts (FIVB, vrije beroepen)
    • Martine Lefebre (LVZ)
    • Gert Vercammen (Federatie juweliers)
    • Wim Blockx (Landbouw)
    • Carla Gijsels (Transport, Landbouw & Proef Heist)
    • Geert Du Pont (markten)
    • Wendy Roofthooft (markten)
    • Werner Ceulemans (middenstand Booischot)
    • Bert De Haes (middenstand Booischot)
    • Karine Verreth (middenstand Itegem)
    • Marc Verstraeten (middenstand Pijpelheide)
    • Ronny Van den Zegel (middenstand Pijpelheide).
  • De gemeenteraad keurt de tijdelijke politieverordening voor Heist Loopt en Zingt op zondag 25 augustus 2019 goed.
     
    De gemeente Heist-op-den-Berg stelt met deze politieverordening de evenementenzone vast waarbinnen de organisatie van Heist Loopt en Zingt private bewaking kan inzetten. De gemeente stelt ook de voorwaarden vast waaraan de organisatie van en de deelnemers aan Heist Loopt en Zingt moeten voldoen.
     
    De organisator van Heist Loopt en Zingt wordt verboden om al dan niet alcoholhoudende dranken te verkopen in glazen recipiënten voor verbruik in openlucht binnen de evenementenzone. De organisator moet dit verbod op een voor het publiek goed zichtbare plaats aanbrengen.
     
    Het is voor de aanwezigen dan ook verboden om al dan niet alcoholhoudende dranken in glazen recipiënten, ongeacht hun vorm, in hun bezit te hebben binnen de evenementenzone tijdens het evenement.
     
    Het is in de eerste plaats de bedoeling om te sensibiliseren. Het handhaven van deze maatregelen is enkel nodig als de situatie uit de hand loopt, dit betekent vooral wanneer de veiligheid van de aanwezigen in het gedrang komt. Er zal dus in de eerste plaats preventief opgetreden worden door de eventuele stewards, de security en de politie.
     
    Als men toch een overtreding begaat, dan kan dit worden bestraft worden met de gemeentelijke administratieve sancties zoals voorzien in artikel 4 van de wet van 24 juni 2013 over de gemeentelijke administratieve sancties, meer bepaald:
    • een administratieve geldboete van maximaal 350 euro
    • een administratieve schorsing of intrekking van een afgeleverde toelating of vergunning en/of
    • een tijdelijke of definitieve administratieve sluiting van een instelling.
  • De gemeenteraad keurt de tijdelijke politieverordening voor Hestival op zaterdag 24 augustus 2019 goed.
     
    De gemeente Heist-op-den-Berg stelt met deze politieverordening de evenementenzone vast waarbinnen de organisatie van Hestival private bewaking kan inzetten. De gemeente stelt ook de voorwaarden vast waaraan de organisatie van en de deelnemers aan Hestival moeten voldoen.
     
    De organisator van Hestival wordt verboden om al dan niet alcoholhoudende dranken te verkopen in glazen recipiënten voor verbruik in openlucht binnen de evenementenzone. De organisator moet dit verbod op een voor het publiek goed zichtbare plaats aanbrengen.
     
    Het is voor de aanwezigen dan ook verboden om al dan niet alcoholhoudende dranken in glazen recipiënten, ongeacht hun vorm, in hun bezit te hebben binnen de evenementenzone tijdens het evenement.
     
    Het is in de eerste plaats de bedoeling om te sensibiliseren. Het handhaven van deze maatregelen is enkel nodig als de situatie uit de hand loopt, dit betekent vooral wanneer de veiligheid van de aanwezigen in het gedrang komt. De eventuele stewards, de security en de politie zullen dus in de eerste plaats preventief optreden.
     
    Als men toch een overtreding begaat, dan kan dit bestraft worden met de gemeentelijke administratieve sancties zoals voorzien in artikel 4 van de wet van 24 juni 2013 over de gemeentelijke administratieve sancties, meer bepaald:
    • een administratieve geldboete van maximaal 350 euro
    • een administratieve schorsing of intrekking van een afgeleverde toelating of vergunning en/of
    • een tijdelijke of definitieve administratieve sluiting van een instelling.

Planning en Ontwikkeling

Dienstverlening

Gelijke Kansen

  • De gemeenteraad keurt de samenstelling van het Noord-Zuidoverleg als volgt goed:

    • Carolien Milis (Fairtradetrekkersgroep) voorzitter
    • May Dierckx (11.11.11 en Oxfam Wereldwinkel) ondervoorzitter
    • Raymond de Vos (Oxfam Wereldwinkel) lid
    • Inge Lambrechts (Oxfam Wereldwinkel) lid
    • Lieve de Ceuster (vierdepijlerorganisatie Rewbé) lid
    • Patrick Geysels (vierdepijlerorganisatie Warme Gloed) lid
    • Veerle Olbrechts (vierdepijlerorganisatie Sahaya International EU) lid
    • Inge Van Heukelom (vierdepijlerorganisatie Happiness for Nepal) lid
    • Piet Van Pelt (vierdepijlerorganisatie Maher) lid
    • Asih Suharti (vierdepijlerorganisatie Fajar Baru) lid.
  • De gemeenteraad keurt de samenstelling van het dagelijks bestuur van de GAPH als volgt goed:

    • Tim Calus
    • Roger Eyckmans
    • Marleen Gijsemans
    • Michaël Meulenberghs
    • Karin Schabregs (ondervoorzitter)
    • Mia Seynhaeve
    • Joanna Van Hemelen
    • Tilly Van Hemelen (voorzitter).

Academies

Academie Beeldende en toegepaste kunsten

Samenleving

Sport en Jeugd

  • De gemeenteraad keurt de samenstelling van het dagelijks bestuur van de sportraad als volgt goed:

    • Mario Michiels, voorzitter
    • Frans Bellekens, bestuurslid
    • Marino Buts, bestuurslid
    • Annemie De Preter, bestuurslid
    • Hendrik Willems, bestuurslid
    • Julie Sterckx, bestuurslid
    • Roel Grant, bestuurslid
    • Hendrik Lekens, bestuurslid
    • Emiel Naets, bestuurslid
    • Jos Schauwaers, bestuurslid
    • Kim Tobback, bestuurslid
    • Tilly Van Hemelen, bestuurslid
    • Leo Verbeeck, bestuurslid
    • Bart Verschueren, bestuurslid
    • Bart De Smedt, bestuurslid
    • Zakayo Wandoloh, bestuurslid
    • Nancy Barette, bestuurslid
    • Herman Van Loo, bestuurslid
    • Rik Kerhofs, bestuurslid
    • Alexandra Caeiro, bestuurslid.

Beleidsondersteuning

Secretariaat

Interne controle/Procesbeheer/Projectbeheer

Interne Organisatie/Financiën

Financiën

  • De gemeenteraad brengt advies uit bij de jaarrekening 2018 van het autonoom gemeentebedrijf.

    De algemene jaarrekening 2018 wordt afgesloten met:

    • een balanstotaal van 38.195.039,05 euro
    • een batig resultaat voor toewijzing van 602.440,97 euro
      een toewijzing van het batig resultaat naar:
    • wettelijke reserve: 30.122,05 euro
    • beschikbare reserve: 572.318,92 euro
    • een eigen vermogen na toewijzing van het resultaat van 8.626.706,32 euro.

    De BBC-jaarrekening 2018 wordt afgesloten met volgende resultaten:

    Exploitatiebudget

     

     

    * Uitgaven

    3.141.146 euro

     

    * Ontvangsten

    4.583.696 euro

    1.442.551 euro

     

     

     

    Investeringsbudget

     

     

    * Uitgaven

    440.356 euro

     

    * Ontvangsten

    45.143 euro

    - 395.213 euro

     

     

     

    Andere

     

     

    * Uitgaven

    1.058.172 euro

     

    * Ontvangsten

    566.969 euro

    -491.203 euro

     

     

     

    Budgettair resultaat boekjaar

     

    556.135 euro

     

     

     

    Resultaat op kasbasis

     

    5.759.046 euro

     

  • De gemeenteraad keurt de budgetwijziging 2019 van het autonoom gemeentebedrijf goed.

  • De gemeenteraad keurt de budgetwijziging 2019 van de gemeente goed.

  • De gemeente Heist-op-den-Berg stelt zich onvoorwaardelijk en onherroepelijk borg ten aanzien van dat deel van de financieringen dat Zefier zal aangaan of heeft aangegaan op vraag van de gemeente Heist-op-den-Berg.

  • De gemeenteraad verleent gunstig advies aan de jaarrekeningen van 2018 van tien kerkfabrieken van Heist-op-den-Berg. De jaarrekeningen van 2018 sluiten af met volgende resultaten: 

    Kerkfabriek

    Overschot / tekort exploitatie

    Exploitatie-toelage

    Overschot / tekort investeringen

    Investerings-toelage

    St.-Salvator Booischot

    75.202,64 euro

    0,00 euro

    0,00 euro

    0,00 euro

    O.L.-Vrouw van Altijddurende Bijstand Hallaar

    6.886,07 euro

    0,00 euro

    0,00 euro

    0,00 euro

    St.-Lambertus Heist-Centrum

    86.311,24 euro

    0,00 euro

    0,00 euro

    0,00 euro

    St.-Alfons Heist-Goor

    49.921,20 euro

    0,00 euro

    0,00 euro

    0,00 euro

    Heilig Hart Heist-Station

    13.929,07 euro

    0,00 euro

    0,00 euro

    0,00 euro

    St.-Guibertus Itegem

    7.867,23 euro

    0,00 euro

    16.541,86 euro

    0,00 euro

    O.L.-Vrouw en St.-Jozef Pijpelheide

    1.824,09 euro

    0,00 euro

    210.276,21 euro

    0,00 euro

    St.-Jan Baptist Schriek

    Nog geen gegevens ontvangen

    St.-Jan Baptist Wiekevorst

    85.396,73 euro

    0,00 euro

    0,00 euro

    0,00 euro

    O.L.-Vrouw Koningin van de vrede Zonderschot

    7.681,59 euro

    0,00 euro

    0,00 euro

    0,00 euro

    Heilige Naam Jezus Grootlo

    28.323,77 euro

    0,00 euro

    342.646,86 euro

    0,00 euro

  • De gemeenteraad neemt akte van de gemeenteraadsbeslissing van Haacht van 27 mei 2019 in verband met de budgetwijziging van 2019 van kerkfabriek Christengemeente Emmanuel met volgende resultaten: 

    Overschot/tekort exploitatie

    Exploitatietoelage

    Overschot/ tekort investeringen

    Investeringstoelage

    - 1.724,13 euro

    0,00 euro

    - 4.500,00 euro

    4.500,00 euro (waarvan 945 euro te betalen door gemeente Heist-op-den-Berg)

Openbaar Domein

Uitbestede Werken Openbaar Domein

  • De gemeenteraad keurt het bestek met nummer JBA/2019/004 en de raming voor de opdracht 'Herstelling Mechelbaan', opgesteld door team Openbaar Domein goed. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. 

Toegevoegde agenda openbare zitting

Vraag

Vlaams Belang

  • Raadslid Theo Van Thielen wijst op de onveilige verkeerssituatie (snelheid, gebrek aan fietspaden) voor fietsende kinderen die zich begeven naar en van het voetbalterrein in de Dalstraat. Het raadslid stelt voor om snelheidscontroles in te voeren en/of acties (plaatsen van snelheidsremmers, bloembakken, ...) te ondernemen om een veiligere verkeerssituatie te creëren, want er wordt veel te hard gereden in de Dalstraat.
     
    Het college antwoordt dat de Dalstraat niet toegankelijk is voor vrachtverkeer en er zijn ook geen speciale fietspaden, daarnaast is de snelheid ook beperkt tot 50 km/uur. Het college veronderstelt dat er door de werken die uitgevoerd worden, meer sluipverkeer dan gebruikelijk door de Dalstraat rijdt. In september vindt de eerste vergadering van de adviesraad voor verkeer plaats, waar dit punt geagendeerd zal worden. De dienst zal gevraagd worden om de situatie ter plaatse in beeld te brengen. Feedback van bewoners van de Dalstraat is welkom.

eta+

  • Raadslid Jan Baestaens vraagt naar maatregelen die het bestuur gaat nemen om de toenemende overlast van ratten te verminderen en/of te voorkomen. Hij vraagt om wederom een goede communicatie te voeren en om na te gaan of de rattenvanger zijn werk in zijn eentje nog aankan.

    Het college antwoordt dat de verkoop van giftige bestrijdingsmiddelen via de gemeente is stopgezet, omdat die heel gevaarlijk zijn en ook schadelijk voor de vruchtbaarheid zijn. Deze producten zijn nog wel in reguliere winkels verkrijgbaar, maar verkopers en gebruikers moeten zich registreren, een redelijk complex proces. Op de website van de gemeente worden tips gegeven om preventief te handelen en ratten zoveel mogelijk te voorkomen door bijvoorbeeld geen afval buiten te plaatsen. Tevens ligt er een informatiefolder bij het onthaal van Leefomgeving. Deze folder is eveneens raadpleegbaar op de website van de gemeente. Bij Openbaar Domein is nog altijd een rattenvanger beschikbaar die op verzoek en zo lang als nodig is ingezet kan worden. Het college geeft nog mee dat de informatie ook nogmaals in de gemeentekrant gepubliceerd wordt.

  • Raadslid Jan Baestaens vraagt wanneer het bestuur nu eindelijk degelijke maatregelen gaat nemen om de steeds wederkerende wateroverlast in Hallaar-centrum aan te pakken.
     
    Het college antwoordt dat de provincie studiedagen organiseert met het oog op wateroverlast. Twee jaar geleden is in Heist-op-den-Berg een project gestart (door Pidpa) om een visie uit te werken over de nodige maatregelen. Er zijn scenario’s geformuleerd voor de korte, middellange en lange termijn. Een van de kortetermijnmaatregelen (binnen vijf jaar) is om een regenwaterafvoerleiding (RWA) van de Molenstraat op een nieuw infiltratiebekken onder de parking van de Molenstraat aan te sluiten. Een andere mogelijkheid is het overplaatsen van een noodoverstort van de gemengde leiding in de Molenstraat naar de gemengde leiding in de Averegtenlaan of van de Molenstraat naar de L. Carréstraat. Op de middellange termijn kan gedacht worden aan het aansluiten van een deel van de RWA-leidingen in de Molenstraat op de Averegtenlaan. In de studie wordt mede de mogelijkheid meegenomen om water te laten infiltreren en te behouden in plaats van het zo snel mogelijk af te voeren.
     
    Raadslid Baestaens stelt vast dat er nog geen concrete maatregelen bekend zijn.
     
    Het college antwoordt dat het om trajecten gaat van korte tot middellange termijn. Hij rekent op een periode van ongeveer 5 jaar om een infiltratiebekken te realiseren.
  • Raadslid Jan Baestaens verwijst naar de situatie in Aarschot en Landen en vraagt of het bestuur on speaking terms is met de NMBS om de stationsparking betalend te maken.
     
    Het college antwoordt dat de NMBS een aantal jaren geleden de situatie in Heist heeft bestudeerd, maar er is geen actie ondernomen, mede omdat Heist geen betalend parkeerbeleid heeft en er een te grote spreiding van de parkeerplaatsen is. Tot op heden zijn er geen gesprekken gevoerd met de NMBS.
     
    Raadslid Baestaens concludeert dat de treingebruiker dus nog geruime tijd gratis zijn auto aan het station kan parkeren.
  • Raadslid Jan Baestaens vraagt of het mogelijk is om een aangepaste werktijdenregeling (aanvang vanaf 6 uur) aan het gemeentepersoneel aan te bieden bij hoge maar ook bij lagere temperaturen onder de 30 graden.
     
    Het college antwoordt dat er al een aantal jaren een aangepaste werkregeling van kracht is. Bij temperaturen hoger dan 30 graden mogen gemeentearbeiders om 6 uur met het werk starten in plaats van om 8 uur.
     
    Algemeen directeur Hans Welters voegt hieraan toe dat de situatie van het warme weer van week tot week beoordeeld wordt.
  • Raadslid Marcel Van Hoof heeft vernomen dat ter hoogte van de Goorweg de weg (met fietspaden) en de riolering zal vernieuwd worden. Hij vraagt wanneer deze werken starten.

    Het college meldt dat het project van de Goorweg is opgenomen voor uitvoering in 2020-2021 wat in combinatie wordt uitgevoerd met een rioleringsproject. Een concrete timing kan nog niet worden gegeven. Pidpa is de trekker van dit dossier en het gemeentebestuur wacht nog op meer informatie van hen over de timing van de uitvoering van de werken.

  • Raadslid Marcel Van Hoof vraagt of de werkzaamheden aan de academies volgens schema verlopen en vraagt een stand van zaken.
     
    Het college antwoordt dat de werken op 27 augustus 2018 gestart zijn, in totaal zijn er 500 kalenderdagen voorzien. Op dit moment zijn er 301 kalenderdagen voorbij. Volgens de planning zouden de werken op 9 januari 2020 afgerond zijn, maar deze datum is nu bijgesteld naar 30 januari. Rekening houdend met een aantal bijkomende kalenderdagen wordt de opening van de academie verwacht rond april 2020.
     
    Raadslid Van Hoof vraagt tot slot om meer controle op de uitvoering.
  • Raadslid Marcel Van Hoof vraagt of er in de toekomst plannen en projecten moeten afvloeien door de financiële toestand van de gemeente.

    Het college antwoordt dat in september meer duidelijkheid kan worden gegeven in het kader van het meerjarenplan waarvoor de beleidsdoelstellingen ondertussen werden opgesteld.
  • Raadslid Marcel Van Hoof meldt dat boze buurtbewoners zich afvragen wat de bedoeling is van de nieuwe verkeersmaatregelen in de Hoge Brugstraat en Spoorwegstraat en wat er gaat gebeuren.

    Het college betreurt dat deze situatie al lang bestaat. De nieuwe verkeersregel gaat over de invoering van eenrichtingsverkeer in de Spoorwegstraat omdat er begin 2020 een voetpad wordt aangelegd. De signalen van de omwonenden worden verzameld en volgende week volgt een evaluatie waarbij alle omwonenden betrokken worden door hen een formulier aan te bieden waarop zij hun mening kenbaar kunnen maken. Nadien wordt er beslist in welke richting er zal moeten gereden worden.


Publicaties