Terug Raad voor Maatschappelijk Welzijn

di 08/10/2019 - 20:00 Raadzaal, Kerkplein 15, Heist-op-den-Berg

Open zitting

Bespreekpunten

Zorgverlening

Thuiszorg

Interne Organisatie

Algemeen
  • In 2017, in afwachting van de definitieve bepaling van de eerstelijnszone voor Heist-op-den-Berg, was een eerste tijdelijke samenwerking met Welzijnszorg Kempen interessant voor Lokaal Bestuur Heist-op-den-Berg omdat deze organisatie het werkveld benaderde vanuit een overkoepelende visie en zij werkzaam was voor de gemeenten die aangesloten zijn bij de intercommunale IOK.

    Voor een periode van drie jaar werd daarom een samenwerkingsverband afgesloten zonder dat Lokaal Bestuur Heist-op-den-Berg effectief toetrad tot deze vereniging op basis van de geldende statuten. Lokaal Bestuur Heist-op-den-Berg werd voor deze periode opgenomen als geassocieerd lid. Op 31 december 2019 loopt de tijdelijke periode af.

    De samenwerking met Welzijnszorg Kempen wordt dan ook beëindigd op 31 december 2019 aangezien Lokaal Bestuur Heist-op-den-Berg definitief toegewezen werd aan de eerstelijnszone Heist-op-den-Berg - Putte - Bonheiden.

  • De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de toetreding tot de Welzijnskoepel regio Rivierenland en de voorliggende samenwerkingsovereenkomst met IGEMO goed.

Interne Organisatie/Financiƫn

Financiƫn

Beleidsondersteuning

Secretariaat
Interne controle/Procesbeheer/Projectbeheer
  • Alle openbare besturen worden periodiek doorgelicht door Audit Vlaanderen.  In Heist-op-den-Berg werd een thema-audit over het 'systeem-i' uitgevoerd.  Een systeem i-rekening is een specifiek type van bankrekening die het OCMW opent op naam van een cliënt. Via deze rekening beheert het OCMW de tegoeden van inwoners van de gemeente (oudere personen, personen met een beperking…) die het OCMW persoonlijk of via een wettelijke vertegenwoordiger de toestemming hebben gegeven om in hun naam te handelen en bepaalde financiële verrichtingen uit te voeren. In Heist-op-den-Berg wordt dit type rekening bijna uitsluitend gebruikt voor het beheer van de kosten gelinkt aan het verblijf van een cliënt in een woonzorgcentrum. Audit Vlaanderen heeft dit proces vanaf de opstart van een dossier tot en met de stopzetting ervan geëvalueerd en een aantal belangrijke randvoorwaarden gecontroleerd.


Publicaties

Notulen